توضیحات اجمالی

در این مقاله از چرایی اولویت خرید یک دستمال آشپزخانه ایرانی دستبافت نسبت به یک پک دستمال آشپزخانه چینی وارداتی صحبت میکنیم.

یادم آمد از روزی که بخاطر نداشتن سابقه کار، با رزومه ای پر از توانایی از وزارت خانه ارتباطات در تهران با چشمانی پر اشک خارج شدم. صدای تیم مصاحبه کننده در گوشم پیچیده بود : داشتن افرادی مثل تو در سیستم کاری، یک اتفاق رو به جلوست اما متاسفیم، تو سابقه کار نداری!!! دنیایم فرو ریخت تا امروز دقیقا برای کلمه کلمه این مقاله منطق داشته باشم. میخواهم در مورد حوله دستبافت هنرچی صحبت کنم، محصولات دستسازی از صنایع دستی ایرانی که منتظرند من و شما برایشان سابقه ایجاد کنیم. 

چرا دستمال آشپزخانه ایرانی را پشنهاد میکنیم؟

بجای صحبت در مورد خرید دستمال آشپزخانه دستبافت ایرانی کمی عقبتر برویم. از اقتصاد صحبت کنیم. نوشتن در مورد یک انتخاب بین اقتصاد یک خانواده ایرانی یا اقتصاد یک خانواده چینی سخت است. کارگر کارخانه نساجی چین یا کارگاران و صاحبین کارگاه های صنایع دستی ایرانی؟

اگرچه که در شعار دادن پیشرو هستیم، همه شعار حمایت از کالای ایرانی را میدهیم. اما پای عمل که می‌رسد، دل کندن از طرح و مدلهای صنعت چند صد ساله چینی سخت می‌شود. مثلا در خرید دستمال آشپزخانه این خرید ارزان کوچک، باز هم به جای حمایت از یک کارگاه صنایع دستی ایرانی که محصولش پارچه دستبافت باکیفیت است به سراغ نمونه وارداتی می‌رویم که طرح و رنگ بهتری دارد حتی اگر کیفیت پایین تری دارد!

اجازه بدهید داستانی را بگویم، چرا که یاد چند سال قبل افتادم وقتی برای استخدامی در یک ارگان دولتی تمام مراحل آزمون و مصاحبه ها را با نمره کامل گذرانده بودم و در آخرین مرحله به جرم نداشتن سابقه کار، کنار زده شدم.

هیچ کس جوابی برایم نداشت که آخر سابقه را از کجا باید شروع کنم؟ از شکم مادر که با سابقه کار متولد نشده بودم. چرا هر جا میرویم تهش به سابقه کار ختم میشود؟ چقدر سخت بود که تمام توانایی هایم زیر سایه نداشتن سابقه کاری رفت، که آمده بودم همان را بدست آوردم.

این داستان من را به یاد حوله ها و محصولات دستبافت زنان سرپرست خانواری انداخت که برای ارائه طرح و ایده جدید به کارگاه صنایع دستی آنان رفته بودم.

هیچ شکی نیست که وقتی یک ماشین نساجی به راحتی طراحی تصاویر را انجام میدهد با دارهای دستی امکان چنین کاری مهیا نیست، اما بیاید خودمان قاضی عملکردمان شویم. چین که امروز قلب تپنده اقتصاد دنیاست هم روزی از همان چیزی که داشت، شروع کرد و تفاوتش با ما این بود که مردمش همان کالای تولیدی خودشان را میخریدند. در خانه چینی ها کالای خارجی حکم جرم برای وجدانشان را داشت.

در واقع انتظار این نیست که کالای بی کیفیت بخرید و پولتان را فدایی کنید. در مورد محصول دستسازی صحبت میکنیم که وظیفه اش یعنی خشک کردن ظرف را به همان خوبی که انتظار دارید انجام میدهد، اما در طراحی و ایجاد تصاویر مختلف در بافتش با دارهای دستبافت محدودیت هایی دارد.

اگر امروز در آشپزخانه خود دستمال خشک کن ایرانی دست بافت داشته باشیم، روزی دستمال آشپزخانه همان چینی ها، دستمال خشک کن ایرانی دستبافت می‌شود. آن روز فرزندان ما دغدغه امروز اقتصادی ما را ندارند. آینده را، اقتصاد را خودمان میسازیم. هنرچی مرجع مطمئنی در اراته انواع محصولات دستساز مانند حوله و پارچه دستبافت است که تلاش میکند ارتباط شما و تولیدکننده را حفظ کند. اصالت را مهمان خانه شما کند. برای خرید دستمال آشپزخانه دستبافت ایرانی اینجا کلیک کنید. 

 

مطالب مرتبط


۱۳ آبان ۱۳۹۸
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۱۳ آبان ۱۳۹۸
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۱۳ آبان ۱۳۹۸
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها


نازنین نازنین فرهادی در ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۲:۲۶

هنرچی از شرق ایران با صداقت، پشتکار، سلیقه، دقت و امید شد سفیر ارتباط هنرمندان و هنردوستان سرزمینمان. برکت و سلامتی برای شما و عزیزانتان از خداوند خواستارم.

هنرچی هنرچی در ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۸:۴۶

سپاسگزاریم بزرگوار